FLETCHER, HEALD & HILDRETH, PLC

Telecommunications Law & Reoulation

August 2007

Focus on FCC Fines

R.J. Quianzon
703-812-0424
guianzon@fhhlaw.com

Checking box on FCC form costs $10,000 -- When it comes to filling out renewal applications
and standard FCC forms, there may be a temptation to let your eyes glaze over when staring at
lengthy questions followed by either a “Yes” or “No” box. Don’t succumb to that temptation!!!
Pay attention, make sure that you understand the question and, perhaps most importantly, make
sure that you are 100% that your answer (whether it’s “Yes”, “No” or “N/A”) is absolutely
correct. Failure to do so — even if your failure is innocent — can cost you $10,000 or more.
Cumulus and a New York religious broadcaster were hit with the fines this month for checking
the wrong box.

Cumulus was stung with a $20,000 fine for two stations. In its 2003 renewal applications for
two stations in Florida and Georgia, it checked the box claiming that the stations’ public files
contained all required materials. Objections were filed in 2003-2004 claiming that the public
files were not complete; Cumulus denied the charge. In 2006, an FCC inspector from the
Enforcement Bureau determined that the public files were not complete and fined Cumulus
$4,000 a piece for each station. Cumulus objected, claiming that its files were complete and, at
most, it had innocently misinterpreted the public file rule. Nevertheless, the Enforcement Bureau
hung tough with the $4,000 fines, and Cumulus paid them.

However, the fines did not end there. The Media Bureau turned around and whacked Cumulus
with two $10,000 fines for checking the “Yes” box on each renewal application. The Media
Bureau reasoned that, since the public files had apparently not been complete (at least that’s what
it concluded from the Enforcement Bureau action), then Cumulus’s “Yes” answers constituted
“false certification”. The FCC chose to renew the Cumulus applications (likely disappointing the
person who filed the initial objection to renewal) because it could find no evidence of an intent to
deceive — but the fact that the answers were wrong was enough to justify a $20,000 spanking.
(More detailed discussion of the Cumulus case may be found on our blog at
www.CommLawBlog.com — see “$20,000 Fine for False Certification”.)

A New York City religious broadcaster faced a similar circumstance. A September, 2005, FCC
inspection of the station turned up problems with the station’s public file. The station contested
the inspection, arguing that its public file was complete. During the drawn-out debate between

© 2007 Fletcher, Heald & Hildreth, P.L.C. All rights reserved. This article appeared in the August, 2007, issue of
the FHH Memorandum to Clients. To view that issue, click here. This article contains general legal information
which is not legal advice or solicitation of clients. This information may not be current. Readers should not rely on
information presented here without first obtaining professional legal advice. Distribution of this publication does
not create or extend an attorney-client relationship.


http://www.fhhlaw.com/memo_clients/2007/0807.pdf

the FCC and the station, the station submitted its renewal application in January, 2006, and
checked the “Yes” box claiming that its public file had been in order. Eventually, in July, 2006,
the FCC insisted that its inspection was correct and fined the station $4,000. This month the
FCC got around to renewing the station’s license but, because the station had marked “Yes”
relative to the completeness of its public file when the licensee knew that at least somebody at
the FCC disagreed with that answer, the Commission fined the station an additional $10,000.

These cases appear to reflect a shift in Commission policy. Historically, the FCC was most
concerned about misrepresentation, i.e., efforts by applicants to intentionally deceive the
Commission. Occasional, non-deceitful mistakes might warrant a “tut, tut”, but seldom was
significant punishment meted out. These recent actions, however, suggest that mistakes may be
penalized even if they were made innocently. This underscores the need for extreme care in the
preparation of anything (including seemingly simple “yes/no” forms filed electronically) that is
to be submitted to the Commission.

FCC goes after former licensees — Selling or shutting down a station does not stop the FCC’s
efforts at collecting fines from licensees. Former licensees in Virginia and California discovered
this after they ceased operation but ended up with bills from the FCC,

In May, 2006, an AM licensee in rural Virginia agreed to sell his station for $25,000. The very
next month, the FCC inspected the station and found problems with the EAS equipment and
public file. The licensee filed an application to sell the station and the application made its way
through the FCC, eventually getting granted on October 12, 2006. Eight days later, after the
licensee already had consummated the $25,000 sale and no longer was a licensee, the FCC
presented the now former licensee with an $18,000 bill for the EAS and public file violations.
The FCC was not receptive to the former licensee’s claim that the fine would pose a financial
hardship; the FCC knew that the station had just been sold for $25,000. Net gain to the seller —
$7,000; gain to the FCC - $18,000. (Note that it is not clear that the FCC had the statutory
authority to go after the former licensee in the manner that it did — the fine/forfeiture provisions
of the Communications Act are somewhat arcane on this point. However, it does not appear that
Mr. Former Licensee raised this potential objection.)

A community organization that held a low power TV license in California forgot to renew its
license but nonetheless continued to operate its station for several months after expiration. The
FCC sent the organization a letter advising it of the lapsed license. In response, the station wrote
back to tell the FCC that while it did operate for a while after the license had expired, its
transmitter failed. After that failure, the organization chose to shut down rather than replace the
broken equipment. The FCC was not swayed by the organization’s community purpose or the
fact that it decided to cease operations. Instead, the FCC fined the station $3,000 for not
renewing the license (that it was no longer using) and $5,000 for broadcasting after its license
had expired.

On the flip side of the FCC’s strict enforcement, a Georgia licensee avoided fines when it
pointed out that it had just bought the stations. The FCC swept into the station’s studios in May
and demanded issues/programs lists. The station staff produced only a few months worth of
issues/programs lists. The FCC proposed fining the three stations $4,000 apiece for not having



all necessary lists in their respective public files. In response, the licensee pointed out that when
the FCC inspected the files, the owners had been in control of the station for less than four
months. The FCC accepted that explanation and erased the $12,000 fine.



